Самоосигуряващо се лице или собственик на фирма?

Самоосигуряващ се или фирма

Публикувано 16 ное., 2018г.

от VM Consultancy Team

Блог

Искаш да си си сам шеф, писнало ти е да работиш в корпоративния свят или е дошъл момент в кариерния ти път да стартираш свой бизнес, консултантска практика или малък бизнес.

Взел си решението да станеш фрилансър, но какви са стъпките, за да започнеш легитимно да развиваш дейността си? Това е много сериозно решение, което подлежи на подробно проучване на възможностите, които са предоставени от държавата за развитие на собствена дейност и бизнес. Най-лесното решение е да регистрираш фирма, но подходящо ли е това за дейността, която искаш да развиваш и най-изгодния избор за теб ли е това? На тези и още въпроси ще ти отговорим сега, като разгледаме най-общо трите възможности, които имаш: да се регистрираш  като самоосигуряващо се лице, да създадеш фирма, която да регистрираш или не по ДДС.

Самоосигуряващо се лице

Това е първата стъпка и добро решение в някой случаи, когато започваш своята фрилансър кариера. Процедурата по регистрация има 3 основни стъпки. Преди да извършваш желаната от теб дейност, трябва в 7-дневен срок от  започване на дейността  си да се регистрираш  в Регистър БУЛСТАТ в Агенция по вписванията – на гише или по електронен път. Трябва да си подготвиш и следните документи

  • Заявление за регистрация на лице упражняващо свободна професия;
  • Документи, доказващи необходимата квалификация за извършване на дейността- диплома, сертификат и др.;
  • Декларация за истинността на заявените обстоятелства;
  • Документ за платена държавна такса в размер на 10 лв.

След успешна регистрация получаваш единен идентификационен код (ЕИК) (код по БУЛСТАТ), който съвпада с твоето ЕГН.  С него можеш да издаваш фактури от свое име и да получаваш легитимни плащания. Следваща стъпка е да се регистрираш в НАП, като в декларацията посочваш вида на осигуряването.

С това всичко приключва, но не съвсем. Вече можеш да започнеш да работиш спокойно, да издаваш фактури и да получаваш плащания. Разбира се, освен да получаваш трябва и да плащаш данъци върху всяка сума/фактура, която получаваш.

Данъкът в размер на 10%, но трябва да платиш и осигуровки. Най- лесно обяснено, ако например издадеш фактура на стойност 500 лева чистата сума за теб след като си платил всички данъци и осигуровки са 350 лева. Тази информация ти е важна, когато ценообразуваш услугите си.

Създаване на фирма (без регистрация по ДДС)

Този вид регистрация е много предпочитана от всички фрилансъри, които нямат големи разходи, като закупуване на голяма техника, наеми на помещения и консумативи. Ако дейността ти е консултантска/интелектуална, този тип регистрация може да ти спести доста разходи. И така, първата стъпка за регистрация на твоя собствена фирма е свързана с подготовката на необходимите документи и внасяне на капитала в банка.  Можеш да разкриеш набирателна сметка, в която да внесеш капитала в банка по твой избор.

Управителят на фирмата предоставя образец от подписа си (спесимен), който е необходимо да бъде нотариално заверен. Има два варианта: да имаш подготвен спесимен, който има нужда единствено от нотариална заверка или да поискаш от нотариалната кантора го изготвят.

Необходимите документи са:

  • Заявление по образец А4 – най-важният документ! Може да се подаде на място в Търговския регистър или да се попълни и подаде по електронен път, ако разполагаш с електронен подпис. Можеш да го намериш на сайта на Търговския регистър, да го изтеглиш и попълниш. Към него се прилагат всички останали документи.
  • Учредителен протокол/Решение на едноличния собственик на капитала
  • Учредителен акт/Дружествен договор
  • Договор за управление
  • Декларация по чл. 13, ал. 4, Закон за Търговския регистър (ЗТР). Декларира се истинността на заявените обстоятелства. Подписва се от заявителя.
  • Декларация по чл. 13, ал. 5, ЗТР. Подава се от приносителя. Попълва се само когато заявителят не представя документите лично в ТР.
  • Декларация по чл. 142, Търговски закон (ТЗ). Забрана за конкурентна дейност. Подписва се от управителя.
  • Декларация по чл. 141, ал. 8, ТЗ. Управителят декларира, че отговаря на изискванията на закона за управител на фирма. Подписва се.
  • Заявление за запазване на фирма (Д1), което не е задължително и струва 50 лв.
  • Лиценз или разрешение, когато дейността на фирмата изисква такова.

Тук разходите ти за данъци и осигуровки могат да бъдат около 3000 лева на година. Освен това имай предвид, че накрая на годината общо 15% данък върху цялата сума на всички фактури, които са издадени.

Регистрация на фирма по ДДС

При годишен облагаем оборот под 50 хил. лева избираш дали да регистрираш фирмата си по ДДС или не, но след като минеш тази сума трябва задължително да я регистрираш по ДДС. Тук предимствата са, че накрая на отчетната година, можеш да си върнеш част или цялото ДДС на стоките и услугите, по които са извършвани плащания. При този вид фирма се води  много стриктно месечно счетоводство. Документите, които ще са ти необходими са:

  • Декларация за предмета на дейност на фирмата и съдружници на фирмата, ако имаш такива.
  • Условия за регистрация по ЗДДС
  • Заявление за регистрация по ДДС
  • Протокол по чл. 117
  • Приложение № 2 към чл. 61, ал. 1

Това са основните възможности, които имаш за стартиране на дейността си като фрилансър. Всяка от тях си има своите недостатъци и предимства и детайли, които можем по-подробно да ти обясним при записване на лична консултация с нашия екип. Решението, коя е най-добрата за теб възможност зависи от много фактори, като очаквани постоянни разходи и приходи, дали ще работиш с компании от други страни в Европейския съюз или извън него. Нашите експерти ще ти помогнат да направиш най-добрия избор според вида на твоята дейност. Инвестицията в точните финансови и счетоводни консултации е една от най-важните при стартиране на нов бизнес. От това зависи, да си спестиш много грешки, време и пари. Доверявайки управлението на финансите си на нашия екип, ние ще ти съдействаме във всяка стъпка от процеса на регистриране на фирмата ти, а след това ще се погрижим за това да плащаш правилно данъците и осигуровките си.

Ето и още няколко полезни теми…

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *